"Όχι" στη δημιουργία τουριστικού λιμένα απέναντι από την Σπιναλόγκα είπε χθες η επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης που έδωσε ταυτόχρονα την έγκρισή της με αυστηρές προϋποθέσεις στην επέκταση του ξενοδοχείου ΝΑΝΑ BEACH και την μετατροπή του σε πεντάστερο ξενοδοχείο, καθώς και στην μονάδα τυποποίησης ελαιολάδου στο συνεταιρισμό Κριτσάς Λασιθίου.
Εκτενής συζήτηση έγινε στην επιτροπή η οποία κατέληξε σχεδόν σε ομόφωνο ‘όχι’ για τη δημιουργία ξενοδοχειακού τουριστικού λιμένα απέναντι από την Πλάκα Ελούντας και μπροστά από το ξενοδοχείο BLUE PALACE. Πρόκειται για μια επένδυση -συνολική εκτίμηση δαπάνης ανέρχεται στα 457.000- η οποία ενώ είχε την αρχική θετική εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας της περιφέρειας δεν Πέρασε καθώς όλοι οι τοπικοί φορείς και τελικά οι σύμβουλοι σταθηκαν απέναντι.
«Είναι δυνατόν να Κάνουμε ένα λιμάνι ιδιωτικό απέναντι στην Σπιναλόγκα;» επεσήμαναν οι περιφερειακοί σύμβουλοι που καταψήφισαν- πλην του κ.Γιαννουλάκη που ήταν θετικός.
Αντίθετοι ήταν ήδη τόσο ο δήμος Αγίου Νικόλαου , όσο και το τοπικό συμβούλιο της Ελούντας, οι αρχαιολογικές υπηρεσίες κλπ. Επισημαίνοντας ότι υπάρχει πρόβλημα με την ακτομηχανική, τις διαβρώσεις και τα μνημεία της περιοχής.
«Δυστυχώς η διεθνής εμπειρια σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και αειφόρου ανάπτυξης έχει αποδείξει ότι οι ανθρωπογενείς επεμβάσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον ως επί το πλείστον, έχουν καταστροφικά αποτελέσματα και για το περιβάλλον που αλλοιώνεται δραματικά, και για τον άνθρωπο που διαπιστώνει δεν μπορεί να υποκαταστήσει με επιτυχία τη φύση και για το οικοσύστημα που εξαφανίζεται παραχωρώντας τη θέση του σε τσιμέντο και άσφαλτο.
Το πλέον κρίσιμο στοιχείο όμως στην προσπάθεια διερεύνησης των επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον από τέτοιου είδους κατασκευές είναι το γεγονός ότι παρόλη την εξέλιξη της τεχνολογίας, πολλές φορές λόγω της πολυπλοκότητας των προβλημάτων αδυνατούμε χρησιμοποιώντας περιβαλλοντικά μοντέλα να προσομοιώσουμε με σχετική επιτυχία και να καταλάβουμε τις επιπτώσεις από αυτά τα έργα. Και ειδικά στην περίπτωση της προτεινόμενης κατασκευής οι επικρατούσες μετεωρολογικές συνθήκες και τα θαλάσσια ρεύματα στο δίαυλο της την Σπιναλόγκα καθιστούν αυτή την προσπάθεια εξαιρετικά δύσκολη με αποτέλεσμα να μην αποκλείονται δυσάρεστες μελλοντικές εκπλήξεις από την αποσταθεροποίηση της περιβαλλοντικής ισορροπίας στην περιοχή» είχε αναφέρει στην εισήγησή του προς το τοπικό συμβούλιο Ελούντας ο Δρ Μιχαήλ Πετρακης
Τι ζητούσαν
Ο επενδυτής ζητούσε τη δημιουργία ξενοδοχειακού τουριστικού λιμένα 11 συνολικά σκαφών συνολικής επιφάνειας χερσαίου χώρου 374,00 m2 και θαλάσσιου χώρου 3.757,00 m2 , σε υφιστάμενη ξενοδοχειακή μονάδα 5*****/551 κλινών της εταιρείας Πλάκα Α.Ε. που βρίσκεται εκτός ορίων οικισμού στην περιοχή Πλάκα Δ. Κ. Ελούντας Δήμου Αγίου Νικολάου Νομού Λασιθίου. Η κατασκευή του λιμένα προτείνεται ως υποστηρικτική για καλύτερη και αναβαθμισμένη λειτουργία της μονάδας.
Η υφιστάμενη ξενοδοχειακή μονάδα με εμπορικό τίτλο «BLUE PALACE HOTEL» της εταιρείας Πλάκα Α.Ε. βρίσκεται σε παραθαλάσσιο εκτός ορίων οικισμού Πλάκας, ιδιόκτητο οικόπεδο 108 στρεμμάτων και περιλαμβάνει:
• Χώρους υποδοχής, reception, καθιστικά, bar
• Μικρό συνεδριακό κέντρο 200 ατόμων με υποδοχή, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, εκθεσιακούς χώρους, Foyer, απαιτούμενους γραφειακούς χώρους, αποθηκευτικούς και βοηθητικούς χώρους
• Εστιατόρια - Gourmet με τις απαιτούμενες κουζίνες καθώς και τους βοηθητικούς χώρους
• Κέντρο Θαλασσοθεραπείας 100 θέσεων με εσωτερική πισίνα, όλους τους απαιτούμενους χώρους και τμήμα υγιεινής διατροφής
Ο ξενοδοχειακός λιμένας προβλέπεται να κατασκευαστεί στην νότια πλευρά του όρμου Πλάκας, όπου υπάρχει σημαντική έκταση βραχώδους πυθμένα Βρίσκεται απέναντι από την οχυρή νησίδα Σπιναλόγκα η οποία είναι σημαντικό ενετικό και νεώτερο μνημείο με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα αρχαιολογικού χώρου στο Νομό Λασιθίου, και για το οποίο έχει ξεκινήσει η διαδικασία για να ενταχθεί στα μνημεία Πολιστικής Κληρονομιάς της UNESCO με υποβολή σχετικού φακέλου από το αρμόδιο Υππο.Η επίσκεψη της είναι δυνατή με πλωτά μέσα (καΐκι, τουριστικά πλοιάρια), από την Ελούντα την Πλάκα ή τον Άγιο Νικόλαο.
Αντίθετα η υπηρεσία είχε μιλήσει υπέρ του έργου: «Πρόκειται για λιμενικό έργο πολύ μικρής κλίμακας το οποίο θα εξυπηρετεί 11 συνολικά σκάφη (8 σκάφη μήκους 6-8 μ. & 3 σκάφη μήκους 10-12 μ.), έχοντας όσο το δυνατόν μικρότερο μέγεθος για να μη υπάρξει σημαντική αλλοίωση του τοπίου, αλλά και του υδροδυναμικού πεδίου της θαλάσσης. Η χωροθέτηση του έργου στην προτεινόμενη θέση αφ’ ενός μεν δεν επηρεάζει ή μειώνει το μέτωπο αμμοχαλικώδους παραλίας, αφ’ ετέρου δε η έδραση του έργου θα γίνει επί στερεού βραχώδους εδάφους.
Η στέψη του έργου του προσηνέμου μώλου κατασκευάζεται στη στάθμη +1,50 m. Η στάθμη αυτή επιτρέπει την υπερπήδηση από τους μεγάλους κυματισμούς, που επικρατούν τους χειμερινούς μήνες. Στην βόρεια πλευρά της λιμενολεκάνης κατασκευάζεται αντί υπήνεμου μώλου ένας ύφαλος αναβαθμός, υπό γωνία προς την παραλία περίπου 45°, ο οποίος ως λύση προτιμήθηκε, για να μην αλλοιωθεί το τοπίο. Η στέψη του υφάλου αυτού αναβαθμού θα βρίσκεται σε στάθμη -0.50, δηλαδή σε στάθμη χαμηλότερη από την κατωτάτη ρηχία, ώστε να μην γίνεται ποτέ κανένα τμήμα του έξαλο και ορατό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου